Thanks for Visiting

Saturday, April 2, 2016

Kiteorang nak jadik orang baik jugakk

Aku respect gila orang yang pergi sekolah agama tak kisahlah dia start dari tadika sampai phd or just belajar kat sekolah agama tu sehari dua je. Tapi memang aku hormat golongan diorang ni. Rasa kerdil je kalau duduk dengan diorang.

Tapi yang tak seronok tu bila ada kalangan diorang (bukan semua) amik privilege tu nak downgrade kan orang. Nak insult orang sesuka hati.

"KAU APA TAHU KAU TAK PERGI SEKOLAH AGAMA."

"BUDAK BUDAK KAT SINI SEMUA KUAT IMAN. SEMUA JAGA IKHTILAT. ONLY KAT TEMPAT KITEORANG JE"

"TULAA KAU. DULU TAK PERGI SEKOLAH AGAMA. KAN DAH JAHIL."


You'll never know how hurt it is. Ada je yang tak pergi sekolah agama tapi alim. Ramai kawan kawan aku macam tu. In fact, aku lagi banyak buat rujukan kat diorang daripada tanya yang dari sekolah agama ni. Sebab diorang rendah diri sangat and tak sombong, tak riak, tak bongkak, Aku boleh nampak diorang ikhlas nak tolong aku.

And ada je (bukan semua) yang belajar kat sekolah dari tadika sampai habis sekolah perangai macam syaitonnirajim (nauzubillah) . Bersepah aku jumpa golongan diorang nii yang tak jaga ikhtilat. Aku malas nak sebut dosa orang sebab maybe Allah dah ampunkan dia.

Tapi ceritanya, satu kelebihan lah bagi kau dapat belajar kat sekolah agama semua tu. Tak semua orang dapat peluang macam tu. Guna kelebihan tu nak tarik orang ke jalan yang benar, jauhkan diorang daripada perbuatan maksiat. Lahirkan ummah yang kuat pegangan agama. Didik orang-orang yang dah tersasar jauh,

BUKAN INSULT ORANG, DOWNGRADE ORANG

Bagi aku laa, orang yang kedekut ilmu agama ni lagi teruk daripada orang yang tak suka nak bersedekah even satu sen. Bagi aku laa. Dia macam kau nak masuk syurga sensorang je. Syurga tu pun belum tentu untuk kau (cakap je) .

And lagi satu, alang alang da bangga dengan status kau yang belajar kat sekolah agama tu, kau kena la tunjuk yang kau tu memang belajar kat sekolah agama.

"Kat tempat kiteorang budak budak semua jaga ikhtilat."

Tapi kau sendiri tak jaga ikhtilat. Dia macam kau jadi duta tudung, tapi kau sendiri tak bertudung. Orang tak yakin nak beli tudung kau tahu tak. Kalau beli pun sebab tudung tu cantik bukan sebab kau. Baik suruh jadi patung yang duta tudung tu.

Sumpah aku da mula bosan dengan golongan macam ni. Dah la nak berkawan dengan sesama korang ni. Taknak tolong kiteorang. Lepastu cop kiteorang ni jahil.

Rasanya ustaz ustazah korang takde ajar nak hina orang, bangga diri semua tu. Kesian ustaz ustazah korang, ajar benda elok, korang jadik benda lain pulak.

Aku bukan nak bash korang yang pergi sekolah agama nii, tapi aku tak suka cara segelintir daripada korang pandang kiteorang nak sekolah biasa biasa macam kiteorang nii ahli neraka jahannam. Tak semua orang perfect dalam dunia nii. Jangan anggap diri tu maksum only sebab korang belajar kat sekolah agama.

Bantu kiteorang yang lemah iman ni. Kiteorang nak jadi orang baik gak.


like and leave your comment

No comments:

Post a Comment

leave your comment here.thanks.